زندگینامه سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی
شهدای دانش آموز میانه
شهدای دانش آموز میانه

نرم افزار اندروید شهدای دانش آموز میانه

.::. نرم افزار اندروید (apk) جبهه مجازی .::.

    http://up.gebhemajazi.ir/view/550848/3834793128.gif

    بر روی عکس کلیک کنید...


    دانلود مستقیم با استفاده از کد QR

    http://up.persianscript.ir/uploadsmedia/2f99-index.png

لوگوی حمایتی جبهه مجازی

همسنگران جبهه‌ مجازی

    http://up.gebhemajazi.ir/view/584406/logoo-4.jpg

    http://up.gebhemajazi.ir/view/584415/%D9%84%DB%8C%D8%AF%D8%B1.jpg

    http://up.gebhemajazi.ir/view/584471/%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%87%20%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7.jpg

    http://up.gebhemajazi.ir/view/584405/logoo-1.jpg

    http://up.gebhemajazi.ir/view/584413/%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86.jpg

    http://up.gebhemajazi.ir/view/584411/%D8%B9%D9%84%D9%82%D9%85%D9%87.jpg

    http://up.gebhemajazi.ir/view/584414/%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%AF%20%D9%85%D9%87%D8%AA%D8%A7%D8%A8.jpg

    http://up.gebhemajazi.ir/view/584410/%D8%B9%D8%B7%D8%B1%20%DA%A9%D8%B1%D8%A8%D9%84%D8%A7.jpg

    http://up.gebhemajazi.ir/view/584409/%D8%AE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%B1.jpg

    http://up.gebhemajazi.ir/view/584417/%D9%85%D8%B9%D8%A8%D8%B1%20%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%A8%D8%B1%DB%8C%20%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%B1%D8%A7%D9%86.jpg

    https://rozup.ir/view/3317505/akbarnaseri.png


.::.ابزار های جبهه مجازی.::.


    ساعت جبهه


کلیپ‏‏‎منتخب‎جبهه



    http://up.gebhemajazi.ir/view/1501498/%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87-%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87.gif

     

درباره سایت

Profile Pic
*بسم الله الرحمن الرحیم* بسم رب الشهدا والصدیقین* من محمد عراقی زرنقی فرماندهی اولین جبهه مجازی میانه (مدیرسایت) یا سایت شهدای دانش آموز میانه هستم.

آمار سایت

  • افراد آنلاین : 3
  • بازديد امروز : 351
  • بازديد ديروز : 476
  • آي پي امروز : 127
  • آي پي ديروز : 189
  • ورودی امروز گوگل : 17
  • ورودی گوگل دیروز : 15
  • بازديد هفته : 351
  • بازدید ماه : 14,870
  • بازدید سال : 74,282
  • كل بازديدها : 1,897,173
  • ای پی شما : 100.24.115.215
  • مرورگر شما :
  • سیستم عامل :
  • كل کاربران : 85
  • كل مطالب : 739
  • كل نظرات : 125
  • امروز : دوشنبه 02 خرداد 1401

اطلاعات کاربری

عضو شويد
فراموشی رمز عبور؟



عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد

آخرین ارسال های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
1 467 sakbari
0 1218 mehran19
0 1704 admin
0 1779 admin
0 1640 admin
0 1652 maryam
0 1594 milad225
0 1465 maryam
0 1491 admin
0 1514 admin

صفحات انجمن :

بازدید : 2260 | تاریخ : پنجشنبه 19 دي 1392 زمان : 7:39 | نظرات (0)

شرح خلاصه زندگینامه شهید سرلشکر خلبان عباس بابایی

شهيد عباس بابايي در سال 1329، در شهرستان قزوين ديده به جهان گشود. دوره ي ابتدايي و متوسطه را در همان شهر به تحصيل پرداخت و در سال 1348، به دانشكده خلباني نيروي هوايي راه يافت و پس از گذراندن دوره آموزش مقدماتي براي تكميل دوره به آمريكا اعزام شد. شهيد بابايي در سال 1349، براي گذراندن دوره خلباني به آمريكا رفت. با ورود هواپيماهاي پيشرفته اف – 14 به نيروي هوايي، شهيد بابايي كه جزء خلبان هاي تيزهوش و ماهر در پرواز با هواپيماي شكاري اف – 5 بود، به همراه تعداد ديگري از همكاران براي پرواز با هواپيماي اف–14 انتخاب و به پايگاه هوايي اصفهان منتقل شد. با اوج گيري مبارزات عليه نظام شاه،شهيد بابايي با دارا بودن تعهد، ايمان، تخصص و مديريت اسلامي چنان درخشيد كه شايستگي فرماندهي وي محرز و در تاريخ 7/5/1360، فرماندهي پايگاه هشتم هوايي بر عهده ي او گذاشته شد. به هنگام فرماندهي پايگاه با استفاده از امكانات موجود آن، به عمران و آباداني روستاهاي مستضعف نشين حومه پايگاه و شهر اصفهان پرداخت و با تامين آب آشاميدني و بهداشتي، برق و احداث حمام و ديگر ملزومات بهداشتي و آموزشي در اين روستا، گذشته از تقويت خط سازندگي انقلاب اسلامي، در روند هر چه مردمي كردن ارتش و پيوند هر چه بيشتر ارتش با مردم خدمات شايان توجهي را انجام داد. بابايي، با كفايت، لياقت و تعهد بي پاياني كه در زمان تصدي فرماندهي پايگاه اصفهان از خود نشان داد، در تاريخ 9/9/1362 با ارتقاء به درجه سرهنگي به سمت معاون عمليات نيروي هوايي منصوب و به تهران منتقل گرديد. او با روحيه شهادت طلبي به همراه شجاعت و ايثاري كه در طول سال ها، در جبهه هاي نور و شرف به نمايش گذاشت، صفحات نوين و زريني به تاريخ دفاع مقدس و نيروهاي هوايي ارتش نگاشت و با بيش از 3000 ساعت پرواز با انواع هواپيماهاي جنگنده، قسمت اعظم وقت خويش را در پرواز هاي عملياتي و يا قرارگاه ها و جبهه هاي جنگ در غرب و جنوب كشور سپري كرد و به همين ترتيب چهره آشناي «بسيجيان» و يار وفادار فرماندهان قرارگاه هاي عملياتي بود و تنها از سال 1364 تا هنگام شهادت، بيش از 60 مأموريت جنگي را با موفقيت كامل به انجام رسانيد. شهيد براي پيشرفت سريع عمليات ها و حسن انجام امور، تنها به نظارت اكتفا نمي كرد، بلكه شخصاً پيشگام مي شد و در جميع مأموريت هاي جنگي طراحي شده، براي آگاهي از مشكلات و خطرات احتمالي، اولين خلبان بود كه شركت مي كرد. سرلشكر بابايي به علت لياقت و رشادت هايي كه در دفاع از نظام، سركوبي و دفع تجاوزات دشمنان از خود بروز داد، در تاريخ 8/2/1366، به درجه سرتيپي مفتخر گرديد. تيمسار بابايي معاون عمليات نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به هنگام بازگشت از يك مأموريت برون مرزي، هدف گلوله ضد هوايي قرار گرفت و به شهادت رسيد. تيمسار عباس بابايي صبح روز پانزدهم مرداد ماه روز عيد قربان همراه يكي از خلبانان نيروي هوايي (سرهنگ نادري) به منظور شناسايي منطقه و تعيين راه كار اجراي عمليات، با يك فروند هواپيماي آموزشي اف–5 از پايگاه هوايي همدان به پرواز درآمد و وارد آسمان عراق شد. تيمسار بابايي پس از انجام دادن مأموريت، به هنگام بازگشت، در آسمان خطوط مرزي، هدف گلوله هاي تيربار ضد هوايي قرار گرفت و از ناحيه سر مجروح شد و بلافاصله به شهادت رسيد. بابايي در هنگام شهادت 37 سال داشت، او اسوه اي بود كه از كودكي تا واپسين لحظات عمر گرانقدرش همواره با فداكاري و ايثار زندگي كرد و سرانجام نيز در روز عيد قربان، به آروزي بزرگ خود كه مقام شهادت بود نائل گرديد و نام پرآوازه اش در تاريخ پرا فتخار ايران جاودانه شد.و آرزوی آن بزرگوار این بود که در هواپیما شهید شود و هواپیمایش نیز سالم به زمین بنشیند که این مهم نیز محقق گردید.

به دوستان عزیزم توصیه می کنم حتماً سریال شوق پرواز ساخته آقای یداله صمدی و بازیگر نقش شهید بابایی ( آقای شهاب حسینی) را حتماً ببینید چون زندگی آن بزرگوار را به زیبایی به تصویر کشیده شده و در چند سکانس از سریال دختر و پسر آن بزرگوار حضور دارند.

گواهینامه خلبانی سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی


 

شرح خلاصه زندگینامه سرلشکر خلبان شهید جواد فکوری

 

شهيد سرتيپ جواد فکوري در سال 1317 در تبريز به دنيا آمد و پس از اتمام تحصيلات متوسطه وارد دانشکده خلباني شد و اين دوره را با موفقيت به پايان رساند.

دوره‌هاي تکميلي خلباني، مديريت خلباني (اف4)، فرماندهي گردان هوايي و فرماندهي ستاد را با موفقيت طي کرد.

شهيد جواد فکوري فردي واقعا مسلمان و دلسوز به حال انقلاب اسلامي بود. او کار را با حضور در نيروي هوايي شروع کرد و به علت عهد‌ه‌دار بودن دو شغل مهم و حساس به ناچار در هفته سه روز در نيروي هوايي بود و سه روز ديگر در وزارت دفاع.

يکي از کارهاي گرانقدر ايشان همان فرستادن 140 هواپيماي جنگنده به سوي خاک عراق پس از اولين حمله هوايي ناگهاني مزدوران بعث بود. شهيد فکوري به عنوان فرمانده جهت منجسم و هماهنگ کردن نيروها بسيار تلاش مي‌کرد.

شهيد فکوري در تمام دوران خدمتش در ارتش به عنوان فردي مذهبي و قاطع شناخته مي‌شد و به همين علت پس از پيروزي انقلاب اسلامي مسئوليت‌ها و پست‌هاي زير را به عهده داشت:

فرماندهي پشتيباني پايگاه دوم شکاري، فرماندهي پايگاه دوم شکاري، فرماندهي پايگاه يکم شکاري،‌ معاون عملياتي نيروي هوايي و فرماندهي نيروي هوايي.


همچنين شهيد فکوري پس از تشکيل کابينه شهيد رجايي با حفظ سمت به عنوان وزير دفاع برگزيده شد و پس از اينکه سرهنگ معين‌پور به فرماندهي نيروي هوايي گمارده شد، ايشان (شهیدفکوري) مورد تشويق قرار گرفت و به سمت مشاور جانشيني رئيس ستاد مشترک ارتش انتخاب شد و سرانجام موقعي که با سرداران ديگر اسلام از جنوب به تهران بر مي‌گشت براثر سانحه هوايي همراه با ديگران عزيزان به خيل شهدا پيوست

 

شرح خلاصه زندگینامه شهید مصطفی اردستانی

 

وی در سال ۱۳۲۸ در روستای قاسم آباد از توابع شهرستان پیشوادیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در پیشوا گذراند. پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۴۸ به خدمت سربازیاعزام شد. خدمت سربازی را به عنوان سپاه دانشدر یکی از روستاهای اسفراینانجام داد. شرایط جغرافیایی منطقه در آن زمان برای کشت خشخاشمساعد بود و اهالی روستا به صورت فراگیر مبادرت به کشت آن می‌کردند. اردستانی تا جایی که می‌توانست آنها را از این کار باز می‌داشت. پس از انجام خدمت سربازی، در سال ۱۳۵۰ وارد دانشکده خلبانی نیروی هواییشد. پس از گذراندن مقدمات آموزش پرواز در ایران، به منظور تکمیل دوره خلبانی به کشور آمریکااعزام شد و پس از اخذ دانشنامه خلبانی به ایران بازگشت و با درجه ستوان دومی در پایگاه چهارم شکاریدزفولبه عنوان خلبان هواپیمای اف ۵مشغول به خدمت شد.


اردستانی در سال ۱۳۵۹ به عنوان افسر خلبان شکاری در پایگاه شکاری تبریزمشغول به خدمت بود که جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آغاز شد، علی رغم اینکه در روز حمله‌هوایی دشمن به خاک میهن در مرخصی به سر می‌برد، ولی بلافاصله خود را به پایگاه مربوطه رساند و از روز بعد پروازهای جنگی خود را شروع کرد.

وی در سال ۱۳۶۰ به عنوان فرمانده پایگاه پنجم شکاری (امیدیه) انتخاب و در این پایگاه مشغول خدمت شد. علاوه بر مسئولیت سخت فرماندهی، خود نیز شخصاً در پروازهای جنگی شرکت می‌جست و نسبت به خدمات جانبی از جمله رسیدگی به امکانات زیستی و فضای سبز و … پایگاه پنجم همت می‌گمارد.

در سال ۱۳۶۳ به سمت معاون عملیاتی پایگاه دوم شکاری منصوب شد. پس از ۳ سال انجام وظیفه در این مسئولیت، در سال ۱۳۶۶ به عنوان مدیریت آموزش عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایرانمنصوب شد.

پس از شهادت سرلشکر خلبان عباس باباییکه معاونت عملیات نیروی هوایی را عهده دار بود، اردستانی به این سمت (معاونت عملیات نیروی هوایی) برگزیده شد و تا زمان شهادت (۱۵/۱۰/۱۳۷۳) عهده دار این مسئولیت بود.

روحشان شاد و یادشان گرامی


 

ماجرای هواپیمای F14

 

در سال ۱۹۷۴ میلادی ایران با اطمینان از توان بالای هواپیمای اف ـ ۱۴ , تعداد ۸۰ فروند از این نوع هواپیما به همراه ۷۱۴فروند موشك هوا به هوای Aim - ۵۴به آمریكا سفارش داد . این قرارداد به ارزش ۲ میلیارد دلار شامل سایر سلاح ها و قطعات یدكی برای مدت ۱۰ سال خدمت فعال و تجهیزات زمینی به همراه كارگاههای تعمیراتی وآموزش پرسنل زمینی و كادر پروازی تحت نام « پروژه پادشاه ایرانی » به امضاء رسید . این قرارداد بزرگترین قراردادی بود كه تا آن زمان بشكل انفرادی با یك شركت آمریكائی منعقد میشد .نكته جالب اینجاست كه تنها چند ماه پس از امضاء قرارداد , كنگره آمریكا بودجه تكمیل این طرح را حذف و با اینكار شركت گرومان را عملأ در آستانه ورشكستگی قرارداد. در این زمان بانك ملی ایران وامی به مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار در اختیار كمپانی گرومان قرار داد تا تكمیل پروژه تامكت و تحویل آن به ایران میسر گردد. در حقیقت بعد از اعطاء این وام بود كه سایر سرمایه گذاران آمریكائی علاقمند به سرمایه گذاری در این پروژه گشتند و عملأ شركت گرومان و پروژه تامكت از خطر نابودی نجات یافتند . امروزه این موضوع یك شوخی تاریخی تلقی میگردد اما واقعیت اینست كه بدون كمك مالی ایران , نیروی دریائی آمریكا هیچگاه قادر به در اختیار گرفتن این پرنده افسانه ای نمیگردید.

 
شرح عملیات موفقیت آمیز و پیچیده H3(الولید)

 

 

در تاریخ ۴ آوریل، ۶ فروند جنگنده اف-۴ ئی و ۲ فروند جنگنده اف-۴ دی با کمک دو فروند هواپیمای سوخت‌رسان بوئینگ ۷۴۷و بوئینگ ۷۰۷موفق شدند از مرز هوایی سوریه با عراق وارد محدوده هوایی عراق شده و عملیات را موفقیت‌آمیز به انجام برسانند.[۲] این عملیات از لحاظ فنی یکی از پیچیده ترین عملیات‌های هوایی جهان به شمار می‌رود.

در سال ۱۹۸۱ منابع اطلاعاتی ایران دریافتند که نیروی هوایی عراق تعدادی از بمب‌افکن‌های خود را برای دور ماندن از حملات هواپیماهای ایرانی و جلوگیری از نابودی آ نها بر روی باند فرودگاه به یکی از پایگاههای سه گانهٔ اچ (اچ۳ یا الولید) در دورترین نقطهٔ غرب این کشور منتقل ساخته‌است.

هواپیماهای ایرانی برای بمباران این پایگاه می‌بایست از مرزهای خاوری عراق وارد شده و پس از گذشتن از آسمان بغداد و بسیاری از شهرهای دیگر که تاسیسات پدافندی موثری داشتند به اچ ۳ می‌رسیدند و پس از انجام عملیات دوباره از همین مسیر باز می‌گشتند. در تمام طول مسیر جدای از موشک‌های زمین به هوا و توپ‌های ضد هوایی، هواپیماهای رهگیر عراقی نیز وجود داشتند که در صورت حمله، با توجه به برتری تعداد آنها نسبت به هواپیماهای مهاجم ایرانی بدون شک ادامهٔ عملیات را برای هواپیماهای ایرانی غیرممکن می‌ساختند.

قرار بود ۸ فانتوم، از پایگاه شکاری نوژه به فرودگاه ارومیهبه پرواز درآیند. این هواپیماها باید از کوهستان‌های مرزی عراق و ترکیه و در ارتفاعی پایین پرواز می‌کردند و پس از طی مسافتی طولانی بر روی خط مرزی عراق و ترکیه خود را به اچ ۳ برسانند. در تمام طول مسیر هواپیماها می‌بایست در ارتفاع پایین (۲۰ تا ۳۰ متری) پرواز می‌کردند تا از دید رادارهای دشمن پنهان بمانند. به علاوه باید دو مرحله عملیات سوختگیری هوایی انجام میگرفت چراکه طول مسیر سه برابر برد هواپیماهای ایرانی بود. به همین دلیل دو فروند بویینگ 747 برای رساندن سوخت به فانتوم‌ها از فرودگاه تبریز برخاسته و با آنان همراه می‌شد که باید در بالای دریاچه ارومیه مرحله اول سوختگیری انجام میگرفت.همزمان دو فروند هواپیمای سوخت رسان دیگر از فرودگاه دمشق در سوریه بلند شده و مرحله دوم سوختگیری هوایی در خاک سوریه انجام میگرفت. طبق برنامه ریزی عملیات، پس از هر نوبت سوختگیری هواپیمای مادر باید صبر می‌کردند تا فانتوم‌ها عملیاتشان را بر فراز اچ ۳ انجام دهند و در راه بازگشت دوباره عملیات سوختگیری هوایی را انجام می‌داد.

روز عملیات هر هشت هواپیما در دو گروه چهار تیمی از باند فرودگاه برخاستند و از شمال شرق عراق و از فراز کوه‌های آرارات وارد منطقهٔ مشترک مرزی عراق و ترکیه شدند و در ارتفاع پایین بر فراز کوهستان‌های این منطقه بسمت غرب عراق حرکت کردند. در همین زمان دو فروند اف ۵ جهت انحراف توجه پدافند عراق از فانتوم‌ها از پایگاه هوایی تبریز به سمت پالایشگاه کرکوک به پرواز درآمدند و در یک حمله موفق، این پالایشگاه را بمباران کردند. در جایی بسیار دورتر در فرودگاه لارناکا در قبرس یک هواپیمای بویینگ ۷۰۷ متعلق به هواپیمایی ملی ایران (هما) ساعتی پیش وارد فرودگاه لارناکا شده بود و طبق برنامه‌ریزی قبلی آماده می‌شد تا بدون مسافر به تهران باز گردد وظیفه این هواپیما شنود مکالمات عراقی بود. بویینگ ۷۰۷ هواپیمایی ملی ایران، پس از اطلاع مسیر خود به برج مراقبت فرودگاه لارناکا از زمین برخاست و ظاهراً به سمت تهران و در واقع به سمت کوهستان‌های مرزی ترکیه و عراق حرکت کرد. هواپیمای سوخت رسان در تماس با فرودگاه های قبرس و آنکارا وانمود کرد که مسیرش را گم کرده و در حال مسیریابی مجدد است.

در ساعات مقرر تانکرهای سوخت‌رسان با فانتوم‌ها در همان نقاط پیش‌بینی شده یعنی مرحله اول بالای دریاچه ارومیه و مرحله دوم در خاک سوریه روبرو شدند. فانتوم‌ها توانسته بودند با سکوت رادیویی و پرواز در ارتفاع پایین خود را از دید رادارهای عراقی پنهان دارند. ظاهراً چندین بار هواپیماها در رادارهای عراقی و ترکیه‌ای ظاهر می‌شوند اما عراقی‌ها تصور می‌کنند هواپیماها متعلق به نیروی هوایی ترکیه‌است که مشغول گشتزنی در طول مرزهایشان هستند.

این اشتباهی بود که کنترل‌های زمینی ترکیهنیز مرتکب شدند. هر هشت هواپیما که سوختشان پس از طی مسیری طولانی در حال اتمام بود به طور منظم عملیات سوخت گیری هوایی را انجام دادند. هواپیمای بوئینگ نیز با احتیاط کامل مشغول گشت زنی در طول مسیر شد تا در بازگشت، دوباره عملیات سوخت‌رسانی به فانتوم‌ها را انجام دهد. در آن سو فانتوم‌ها در ارتفاعی پایین و در حالتی که خلبانان آن می‌توانستند کوچک ترین حرکتی را بر روی زمین با چشم غیرمسلح ببینند به سمت اچ ۳ در حرکت بودند. ساعتی بعد هر هشت هواپیما ناگهان بر فراز پایگاه ظاهر شدند. پرسنل پایگاه که با توجه به دور بودنشان از مرزهای خاوری هیچ گاه تصور نمی‌کردند هدف هیچ نوع حمله‌ای قرار گیرند در ابتدا به تصور این که هواپیماها خودی هستند شروع به تکان دادن دستهایشان کردند. بر فراز پایگاه، فانتوم‌ها ارتفاعشان را افزایش دادند و پس از تقسیم شدن به دو گروه چهارتایی پایگاه را بمباران کردند. بمباران به این صورت انجام شد که در اول گروه ۱ فانتوم‌ها به صورت پشت سر هم هواپیماهای عراقی را نابود ساختند و در مرحله دوم گروه 2 فانتوم‌ها شروع به بمباران پدافندهای هوایی عراق کردند، سپس آخرین فانتوم با یک گردش 180 درجه‌ای تمامی افراد مسلح و غیر مسلح و پرسنل‌های عراقی را با مسلسل از بین برد. سپس همهٔ آنها از محل حادثه دور شدند

در بازگشت، فانتوم‌ها باز به همان شیوهٔ پیشین خود را از دید رادارهای عراقی پنهان کرده و در نقطهٔ موعود پس از سوخت گیریِ دوباره، پرواز خود را به سمت ایرانادامه دادند. هواپیمای سوخت رسان که ماموریتش به اتمام رسیده بود با خروج از نوار مرزی عراق و ترکیه از طریق آسمان ترکیه به تهران بازگشت. و هواپیماهای سوری به پایگاه های خود در سوریه باز گشتند.

پیش از عبور فانتوم‌ها از مرز عراق دفاع ضد هوایی این کشور که متوجه هواپیماهای ایرانی شده بود به سمت آنها آتش گشود و یکی از هواپیماها مورد اصابت قرار گرفت به گونه‌ای که دیگر نمی‌توانست تا رسیدن به پایگاه به پرواز خود ادامه دهد، در جاده ای اتومبیل رو در آذربایجان غربی فرود آمد. بقیهٔ هواپیماها بدون هیچ آسیبی عملیات را به پایان بردند و در پایگاه نیروی هوایی فرود آمدند. در این زمان که هواپیماهای رهگیر شکاری عراقی متوجه حملهٔ ایرانی‌ها شده بودند امادهٔ حمله از پشت سر به فانتوم‌های ایرانی شدند و پس از ورود فانتوم‌های ایرانی به ایران اف 14های ایرانی از جلو به هواپیماهای ایرانی سلام کردند و با یک هجوم ترسناک تمامی رهگیر شکاری‌های عراقی را که در مرز و داخل ایران بودند نابود ساختند. در این یورش تمامی هواپیماهای اصلی عراق توسط هواپیماهای ایرانی نابود شدند. در ابتدا، با توجه به نزدیکی اسرائیل به اردن و این که در سال ۱۹۶۷ نیز اسرائیلی ها فرودگاه های این کشور را بمباران کرده بودند، عراقی‌ها تصور کردند که حمله از جانب اسرائیلی‌ها صورت گرفته‌است.

 

 

فرج اله براتپور(لیدر دسته پروازی عملیات H3)

 

 

دیدار تیم پروازی عملیات H3 با امام خمینی

 

 

 

تاریخچه دانشگاه هوایی شهید ستاری

نیاز به وجود یک مجتمع آموزش عالی هوایی ابتدا در سالهای 53-1352 احساس گردید و به دنبال آن نمایندگانی از نیروی هوایی برای بازدید تأسیسات آموزشی انگلستان و آمریکا به آن کشورها اعزام شدند و از پایگاههای گرانفیلد انگلستان، دانشگاه رابرت، پایگاه هوایی راندلف، پایگاه هوایی دنیا، باشگاه پروازی هوندا، پایگاه ویس آمریکا و ... بازدید به عمل آوردند. نتایج این بازدیدها منجر به توافق‌هایی برای ایجاد مجتمع آموزشی عالی هوایی شد و مقرر گردید که چنین مجتمعی در زمینی به وسعت 200 میلیون متر مربع در کنار جاده اصفهان- نائین تأسیس شود. در طرح پیشنهادی قرار بر‌این بود که دو مرحله آن تا سال 1980 میلادی به اتمام برسد. این مجتمع آموزش عالی هوایی شامل چندین دانشکده و آموزشگاه جهت تربیت خلبان، افسران کنترل شکاری، ناوبر، متخصص فنی و همچنین تسهیلات پروازی (3 باند پرواز، آشیانه‌های مربوط به تأسیسات و اماکن، زیست شبانه روزی و ...)پیش بینی شده بود که به دلایل مختلف به مرحله اجرا در نیامد. از سوی دیگر با توجه به ویژگی مأموریتی که نیروی هوایی بر اساس قانون اساسی بر عهده دارد الزاماً از تجهیزات پیچیده استراتژیک و متنوعی برخوردار بوده است که در گذشته نگهداری اینگونه تجهیزات و عملیاتی نگهداشتن آنها تحت نظارت مستشاران خارجی انجام می‌شد و برای تربیت و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز دو گونه فعالیت آموزشی به شرح زیر انجام می‌شد:
1- آموزش در خارج از کشور 2- آموزش در داخل کشور
با توجه به اینکه سیستم آموزشی کشورهای فروشنده تجهیزات به گونه‌ای طراحی شده بود که علاوه بر تحمیل بار فراوان مالی به کشور، به علت وجود اختلاف فاحش در زبان، آداب و رسوم به ویژه ضعف در دانش پایه، کارکنان دانش آموخته هیچگاه متخصصینی هماهنگ و یک فکر بار نمی‌آمدند. با توجه به اینکه اعزام محصلین در سنین بحرانی و برای مدتهای نسبتاً طولانی به خارج از کشور باعث گرایش ناخواسته آنان به فرهنگ بیگانه می‌گردید. پس از مراجعت عوارض سوء آن گریبانگیر نیروی هوایی گشته و از طرف دیگر با توجه به سیستم آموزشی اعمال شده، دانش آموختگان در رشته‌های عملیاتی فقط در حد اپراتوری و در رشته‌های نگهداری در حد تکنیسین انجام وظیفه می‌کردند. به منظور رفع مشکلات مورد اشاره، ایجاد یک نهاد آموزشی عالی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی توسط برخی از کارکنان دلسوز و علاقمند به آموزش مطرح گردید ولی به علت اینکه رده‌های بالای تصمیم گیری، از خود اختیار نداشتند، هیچگاه به طور جدی به این موضوع نگرش مثبتی حاصل نشد و آرزوی ایجاد محیطی فرهنگی، علمی و آموزشی در سطح عالی در دل علاقمندان به تأسیس آن باقی ماند و عملی نگردید.
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، نیروی هوایی در پیروی از اصول آرمانی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ضروری دانست در نظام آموزشی این نیرو تغییرات عمده و اساسی ایجاد نماید. به همین منظور با ایجاد دو ارگان تحت عناوین مرکز مطالعات و تحقیقات و برنامه ریزی آموزشی (تبا) اقدام به بررسی ساختار سازمانی، نظام طبقه بندی مشاغل و نظام آموزشی نمود. مطالعات کارشناسی صورت پذیرفت که در این راستا کارکنان مجرب نیرو و همچنین اساتید دانشگاهی نقش عمده داشتند، طرح ایجاد دانشگاه هوایی به منظور تأمین نیروی انسانی در تخصصهای کارشناسی خلبانی، عملیاتی و فنی در رابطه با تجهیزات متنوع (انواع هواپیماها، موشکها، سامانه‌های تسلیحاتی، فرودگاهی و پروازی، راداری، پدافند هوایی، مخابراتی و رایانه‌ای) تهیه و از تصویب فرماندهی معظم کل قوا و شورای عالی انقلاب فرهنگی گذشت. پس از تصویب آن، با همت و پایمردی تعدادی از مسئولین علاقمند به آموزش ظرف کوتاهترین مدت با تشکیل گروههای کاری مختلف(طراحی و اجرایی) و با هماهنگی و همکاری صادقانه و دلسوزی امیر فرماندهی وقت نیرو، سرلشکر شهید منصور ستاری و مساعدت مسئولین محترم وزارت فرهنگ و آموزش عالی، دانشگاه هوایی با ایجاد رشته‌های کارشناسی مورد نیاز و گزینش دانشجو از طریق آزمون سراسری در سال تحصیلی 68-67 آغاز به کار نمود و در تاریخ 15/8/67 بطور رسمی توسط مقام معظم رهبری(ریاست جمهوری وقت) افتتاح گردید.
از لحاظ موقعیت جغرافیایی، دانشگاه هوایی شهید ستاری در غرب تهران و در ضلع جنوبی فرودگاه مهرآباد با فضایی به مساحت 215625 مترمربع واقع گردیده است. این دانشگاه با دارا بودن 603/84 مترمربع فضای سبز از امکانات ساختمانی وسیعی برخوردار است که بخشی از این امکانات شامل 128 واحد مسکونی برای اسکان کادر هیئت علمی و پرسنل آموزشی و همچنین خوابگاه انفرادی و نیز خوابگاه‌های گروهی برای دانشجویان سال‌های مختلف اختصاص یافته است.

مأموریت دانشگاه با توجه به نیازمندیهای نهاجا به شرح زیر تعریف شده است:
1- تربیت نیروی انسانی مورد نیاز نهاجا بر اساس آیین نامه طبقه بندی مشاغل و نیز تربیت متخصص برای سایر ارگان‌هایی که با علوم و فنون هوایی در ارتباط می‌باشند.
2- انجام امور پژوهشی بر اساس پروژه‌های تعریف شده که توسط یگان‌های ذیربط در نهاجا تعیین و به دانشگاه محول می‌گردد.
3- ارائه آموزش‌های تکمیلی کوتاه مدت علمی، تخصصی، نظامی، فرماندهی و مدیریتی بر اساس نیاز نهاجا
4- برنامه ریزی علمی- تحقیقاتی به موازات طرح‌های نهاجا در رابطه با بازسازی، نیروی انسانی و تجهیزات

اهداف تأسیس دانشگاه به شرح زیر می‌باشد:
1- تأمین نیروی انسانی متعهد و متخصص نهاجا در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد به نحوی که فارغ التحصیلان دانشگاه قادر باشند مسئولیت‌های مربوط به امور نگهداری، بازسازی و کار با سیستم‌های موجود را به عهده گرفته و نسبت به طراحی و ساخت سامانه‌‌های مورد نیاز نیز اقدام نمایند.
2- پرورش افسرانی که علاوه بر تعمیر و نگهداری سیستم‌های پیشرفته موجود در نیروی هوایی، امر خطیر هدایت پرسنل را نیز بر عهده گرفته و در مشاغل مدیریتی در سطوح مختلف نهاجا و ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام وظیفه نموده و ارائة طریق نمایند.
3- فراهم کردن بستر مناسب جهت گسترش فعالیت‌های علمی، فنی و پژوهشی در نهاجا.
4- گسترش آموزش عالی در ارتش و تقویت بنیه علمی کارکنان نهاجا

این دانشگاه در حال حاضر با سیزده رشته مهندسی و کارشناسی و دو رشته کارشناسی ارشد مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به شرح زیرین فعالیت می‌نماید که فارغ‌التحصیلان خود را جهت تأمین نیروی انسانی کارشناس به پایگاههای عملیاتی و یگانهای مختلف نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گسیل می‌دارد.

1- کارشناسی فنی هوانوردی(خلبانی)
2-کارشناسی فنی هوانوردی(ناوبری هوایی)
3- کارشناسی فنی هوانوردی(مراقبت پرواز)
4- کارشناسی مهندسی هوافضا
5- کارشناسی مهندسی نگهداری هواپیما
6- کارشناسی مهندسی برق (الکترونیک)
7- مهندسی برق(مخابرات)
8- مهندسی رایانه (نرم افزار)
9- مهندسی تکنولوژی، فرماندهی و کنترل هوایی(کنترل شکاری)
10- کارشناسی مدیریت دولتی
11- مهندسی تکنولوژی، فرماندهی و کنترل هوایی(عملیات موشک)
12- کارشناسی مدیریت بازرگانی
13- مهندسی تکنولوژی، فرماندهی و کنترل هوایی(اطلاعات عملیات)
14- کارشناس ارشد رمز
15- کارشناس ارشد مهندسی هوافضا(بررسی سوانح هوایی و صلاحیت‌های پروازی)

دانشجویان دانشگاه هوایی شهید ستاری از نظر مقررات استخدامی و قوانین آموزشی تابع قوانین ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌باشند، این دانشگاه دانشجویان رشته‌های مهندسی را بر اساس آزمون اختصاصی آجا از قبول شدگان گروه آزمایشی ریاضی- فیزیک و دانشجویان کارشناسی هوانوردی(خلبانی) را از قبول شدگان گروه های آزمایشی ریاضی- فیزیک و علوم تجربی و دانشجویان رشته کارشناسی مدیریت را از قبول شدگان کلیه گروه‌های آزمایشی جذب می‌کند.

دانشکده پرواز

اصولاً وقتی اسم نیروی هوایی و مشخصاً دانشگاه هوایی عنوان می‌شود اولین موضوعی که به ذهن تداعی می شود "پرواز" است از این رو بطور مختصر به معرفی دانشکده پرواز می‌پردازیم.
دانش